Nog maar 150 te gaan

Banner

Foto’s maken met je smartphone of digitale camera. En dan heb je ook nog andere mensen die foto’s maken en die dan later naar je door sturen. Heel leuk allemaal maar dan staan ze dus op je harde schijf/dropbox/onedrive/waar-je-het-ook-laat. En dan? Je kijkt er vervolgens bijna nooit meer na. Toch wel sonde.

Vanaf mijn geboorte tot eind 2008 heeft mijn moeder alle foto’s in fotoboeken geplakt. Maar toen we in 2008 een digitale camera kochten, en ik er zelf ook eentje had, was het erg lastig om bij te houden. Daarnaast kwamen een paar jaar later ook nog de foto’s van mijn smartphone. Niet erg handig om te ordenen al die foto’s van verschillende apparaten en dus is mijn moeder ook gestopt met het laten afdrukken en inplakken van alle foto’s.

Vroeger was het al heel wat als je überhaupt een fototoestel had. Omdat die een filmrolletje had, moest je die wel laten afdrukken anders had je de foto’s niet. Daarnaast maakte je toen ook alleen van bijzondere momenten foto’s want ja die rolletjes waren duur en je wilde geen foto’s verspillen. Nu maken we óveral foto’s van want ja je heb toch genoeg ruimte op je geheugenkaartje en anders maak je hem leeg en vul je hem weer opnieuw.

Zelf vond ik het toen ook niet zo nodig om foto’s af te drukken en in te plakken. Wel heb ik vanaf 2005 tot nu alle foto’s netjes geordend op een externe harde schijf. Per jaar een mapje en dan per datum weer een mapje met de bijbehorende foto’s. Ik moet zeggen dat ik dit wel erg handig vind maar ik kijk er bijna nooit naar. Dus besloot ik vorige week foto’s uit te zoeken om af te laten drukken zodat ik weer verder kon met mijn fotoboeken.

Vorig jaar heb ik er van 2014 een aantal laten afdrukken dus ik moest alleen van 2009 tot en met 2013 uit gaan zoeken welke foto’s ik in een boek wilde plakken. Na het bekijken van alle foto’s en het maken van een selectie kwam ik uit op precies 200 foto’s. Gisteren waren ze klaar en heb ik ze op gehaald.

01

Maar dan het grootste klusje; het inplakken. In ongeveer twee uur heb ik alle foto’s van 2009 in geplakt dus op zich valt dat nog wel mee maar ik heb nog vier jaren te gaan wat ongeveer nog 150 foto’s zijn. Op elke foto moet je ook nog eens vier stukjes dubbelzijdige tape plakken en het plastic er van af pulken. Dus ik ben nog wel even zoet. Gelukkig is het weer nou niet fantastisch dus dat scheelt ook weer.

Zeg nou zelf. Dit is toch veel leuker en mooier dan mapjes op je harde schijf/dropbox/onedrive etc?

02

Wat doe jij met je digitale foto’s?

2 thoughts on “Nog maar 150 te gaan

  1. Julia 14 juli 2015 / 23:57

    Mijn moeder heeft vanaf mijn geboorte tot ongeveer mijn 11e (toen kreeg ze een digitale camera) altijd fotoalbums bijgehouden en ik ben er doooool op. Heerlijk is dat, om ze af en toe gewoon door te bladeren en herinneringen er bij op te halen! Ik heb mijn foto’s ook allemaal digitaal helaas en dat is echt een bende! Sinds een paar maanden maak ik pas mapjes (zo dom) en het lijkt me ideaal om dit allemaal een keer uit te gaan zoeken! (maar dan; zoveel plek voor dikke fotoboeken hebben we ook niet..)

    Like

    • Lara 15 juli 2015 / 09:02

      Het uitzoeken opzicht is al een hele verbetering denk ik. Dan hoef je het niet af te laten drukken maar heb je wel alles geordend. Ik heb zelf al mijn fotoboeken op een stapel in mijn kleding kast. Niet erg handig maarja een betere plek heb ik niet :p

      Like

Laat je horen

