Op de Plank: Dr. Sleep

Banner

Zo’n drie weken geleden vertelde ik jullie al dat ik De Shining van Stephen King had uitgelezen. (Lees dat artikel hier.) Ik wist dat er een vervolg was. Namelijk Dr. Sleep. Dus ongeveer drie weken geleden ging ik naar de Bruna om deel twee te kopen. Ben je benieuwd wat ik er van vond? Klik dan verder!

01

Zoals ik al zei, heb ik het boek bij de Bruna gekocht maar deze is ook op bol.com te koop. Deze versie was maar €10,- terwijl er ook een versie is die €19,99 kost. Volgens mij is het enige verschil dat deze een latere druk is. Maar goed, dat maakt mij niet uit.

Samenvatting:

Het jongetje Danny Torrance is inmiddels Dan, een man die decennialang heeft rondgezworven in een poging te ontsnappen aan zijn vaders erfenis van angst, alcoholisme en geweld. Nu gebruikt hij zijn gave voor stervensbegeleiding… ze noemen hem Dr. Sleep.

Dan ontmoet hij Abra Stone, een twaalfjarig meisje met de helderste Shining ooit. Maar haar gave trekt een bende paranormaal begaafden aan. Ze lijken onschuldig – oud en rondrijdend in hun campers – maar de leden van de Ware Knoop voeden zich met de energie van kinderen als Abra. Dans oude demonen keren terug als hij moet vechten voor Abra’s leven.

Informatie:

Titel: Dr. Sleep
Auteur: Stephen King
Eerste Druk: 2013
Pagina’s: 576

Na het lezen van de eerste hoofdstukken dacht ik: ‘Dit boek gaat toch niet heel de tijd over het feit dat Dan een alcoholist is hè?’ Maar dat was zeker niet het geval. Naar mate je verder leest, wordt het steeds spannender en snap je ook waarom de eerste hoofdstukken geschreven zijn, want die hebben toch wel degelijk iets met het verhaal te maken (wat op zich natuurlijk ook logisch is, maar je snapt wel wat ik bedoel).

Naast het feit dat het weer een heel spannend boek is, zit er ook af en toe een beetje humor in. Ik moest zelfs een aantal keer hard op lachen tijdens het lezen en dat is me, zover ik me kan herinneren, nog nooit gebeurd.

Ook vond ik het goed dat er stukjes uit De Shining terug werden gehaald. Zo werden er soms hele kleine stukjes herhaald. Dit was net niet te veel om vervelend te worden wanneer je De Shining kort van te voren gelezen hebt. Voor mensen die De Shining niet gelezen hebben, was het genoeg informatie om het te begrijpen, denk ik. Maar het is natuurlijk altijd leuker om het eerste boek ook te lezen.

Ik moet zeggen dat ik het boek minder ‘eng’ vond dan het eerste deel. Niet dat het eerste deel nou zo eng was, als je dit wel vind, kan ik me dat voorstellen.

Je moet wel een beetje van het paranormale houden, want dit is veel meer aanwezig dan in De Shining. Als je hier niet van houd, denk ik ook niet dat je dit boek leuk zal vinden. Al is leuk misschien niet het goede woord.

Stiekem hoop ik dat er nog een vervolg komt, maar ik denk dat er dat niet in zit. Aangezien Dan aan het eind van het boek best wel oud is en er, naar mijn mening, een gesloten einde is. Aan de andere kant is Abra nog wel jong aan het einde dus misschien dat het derde deel verder zou kunnen gaan op haar leven.

Na het lezen van De Shining en Dr. Sleep moet ik toegeven dat ik fan ben van Stephen King. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen in het boek Het, maar dat het ik al snel opgegeven omdat ik het toen zo langdradig vond. Gelukkig waren deze twee boeken dat totaal niet. (Misschien kwam dat ook door het feit dat ze twee keer zo dun waren, maar goed.) Ik zit er dan ook aan te denken om weer een poging te wagen tot het lezen van Het. En anders heb ik altijd nog drie andere King boeken om te lezen. ;)

Ben jij een boekenlezer?

Laat je horen

