My Life: CMD

Banner

Twee vragen die ik vaak krijg zijn: ‘Wat doe je nou eigenlijk op school?’ en ‘Wat kun je later worden dan?’. Je zal het misschien niet denken maar dit zijn best moeilijke vragen om antwoord op te geven. Mijn opleiding is ook zó breed. Ben je benieuwd wat voor opleiding ik dan doe en wat ik daar dan mee kan worden? Lees dan verder!

Zoals je al aan de titel al heb kunnen zien, volg ik de opleiding CMD. Dit is een afkorting voor Communication & Multimedia Design. Een hele mond vol, ik weet het. Even ter verduidelijking, het is gewoon een Nederlandse opleiding. Ik krijg dus geen vakken in het Engels. We hebben wel een aantal boeken in het Engels gehad, maar de lessen en tentamens zijn dan gewoon in het Nederlands.

Nou vraag je je misschien af wat je dan allemaal doet op deze opleiding. Ik zit momenteel in het derde jaar, en heb dus al heel wat gedaan waar ik over kan vertellen.

Een jaar bestaat uit vier blokken, wat volgens mij bij iedere opleiding zo is maar oké, een blok bestaat dan weer uit tien weken. In de eerste week krijg je een kick-off over het project waar je heel het blok mee bezig gaat zijn. Een dag in de week heb je project-dag. Op deze dag heb je ongeveer drie kwartier bespreking met je projectbegeleider en de rest van de dag kun je op school met je groepje aan het project werken. De lessen die je in dat blok krijgt hebben allemaal te maken met het project van dat blok. Je start dus in week een met je project. In week acht is dan de project beoordeling en zijn ook de tentamens. In week negen is over het algemeen niets en in week tien zijn de herkansingen van het blok er voor.

Ik hoor jullie al denken: ‘Wat voor projecten zijn dat dan?’ Ten eerste, werken alleen de eerste twee jaar zo. Daarna kies je een verdiepingssemester, maar daarover later meer. Laten we even beginnen bij jaar een. In blok een moesten we een icoon ontwerpen voor een stukje Breda. (Ik volg de studie in Breda by the way.) De kaart van Breda was gepakt en in vierkantjes verdeeld. Iedere student kreeg een vierkantje en moest een icoon bedenken voor jouw stukje Breda. Dit project deed je dus alleen. Je moest dus ook echt naar jouw stukje Breda gaan om te kijken wat er te doen was en hoe het er uit zag. Je moest er mensen interviewen om meer te weten te komen over jouw ‘slice’. De vakken die je kreeg waren hier weer op gebaseerd. Zo kregen we lessen in Adobe Illustrator om hier ons icoon in te ontwerpen. Maar ook leerde we schetsen.

In jaar een blok twee moesten we in duo’s een campagne bedenken voor een irritatie die je had. Hierbij hoorde posters, een website en een app. Je mocht trouwens zelf een partner kiezen. We kregen dit blok dus les in het bouwen van websites en Adobe Photoshop.

Blok drie was het eerste blok dat we echt in een projectgroepje moesten werken. Deze groepjes mocht je helaas niet zelf kiezen. Tijdens dit blok moesten we een commercial maken voor een krant. We kregen les in storyboard tekenen, filmen en Adobe Première om video’s te editen. Dit was mijn stomste blok, om het zo maar even te noemen, niet omdat het project niet leuk was, maar omdat ik echt een bagger groepje had. We waren met vijf waarvan drie mensen weinig tot niets deden. We hebben die project dan ook pas na drie keer gehaald.

In blok vier hadden we weer een groepje toegewezen gekregen. Gelukkig had ik dit keer wel een leuk groepje. Tijdens dit blok moesten we een event rondom eten opzetten en ook echt uitvoeren. We moesten dus echt alles zelf doen. Van het onderwerp, ja oké ‘eten’ was gegeven maar dan nog is het super breed natuurlijk, tot het aankleden en het houden van het event. Na het event moest een case movie opgeleverd worden. Waarin het onderzoek naar voorkwam maar ook het event en de belevingen van bezoekers.

En daar was jaar twee. In blok een kregen we nog een keer een samengesteld groepje. Ik zat in een groepje waarin ik niemand echt kende. Maar dat had de rest ook dus het was wel een leuk groepje om mee samen te werken. Tijdens dit blok moesten we een product ontwerpen voor Philips omtrent het thema ouderen. Tijdens de beoordelelingsdag mochten de vijf beste groepjes ook echt voor Philips presenteren. Ik weet eigenlijk niet wat Philips hier uit eindelijk mee gedaan heeft, maar goed. We moesten dus ook usertests uitvoeren en het product ook echt als prototype opleveren. Daarnaast moest er ook een video gemaakt worden waarin het product werd uitgelegd. De lessen waren hier uiteraard ook weer op gebaseerd.

In blok twee mochten we eindelijk zelf een groepje samen stellen. Ik ben echt even helemaal kwijt wat het project tijdens dit blok was dus ik ga het even opzoeken. Owja, dit project ging over China. We moesten een platform opzetten rondom een thema om mensen te verbinden. Wat makkelijker gezegd dan gedaan is in China. Ik vond dit een van de mindere projecten omdat het vooral heel veel onderzoek was en daar houd ik gewoon niet zo van. Ik wil iets doen/maken en niet weken bezig zijn met googlen, om het zo maar even te zeggen. Het platform hoefde we trouwens niet echt op te zetten maar was meer fictief.

Ik denk dat blok drie toch wel mijn favoriete blok is. We mochten weer zelf groepjes samenstellen en omdat ons vorige groepje zo goed bevallen was, hebben we dit project met hetzelfde groepje gedaan. Tijdens dit blok moesten we een narratieve game ontwikkelen voor jongeren op het gebied van taal. Het eindproduct was een prototype van je game. Je kreeg dit blok dus les in storytelling en het bouwen van een game. Dit is mijn favoriete blok om onze game gewoon zo goed was uitgepakt. We kregen zelfs het hoogste cijfer van de opleiding, namelijk een 9. We hadden gewoon een super toffe projectbegeleider, een tof groepje en iedereen zat er gewoon lekker een. Echt een top project!

Het project van blok vier was heel veel werk. We moesten een interactieve installatie maken die de toeschouwer iets zou leren. Het vele werk zat hem vooral in het feit dat we de installatie ook echt moesten gaan maken en drie dagen lang zouden gaan exposeren in het Chassé Theater in Breda. Opzich een leuk project maar ik merkte wel dat dit niet was wat mijn enthousiast maakte. We kregen dit blok dus les in het programmeren van Arduino’s. Maar ook in het bouwen van een installatie. We kregen gelukkig allemaal wel €100 om de installatie te bouwen. Sommige groepjes hadden wel tot €600 uitgegeven en moesten de rest dus zelf bijleggen. Een groepje staat nu op festivals met hun installatie en mogen waarschijnlijk deze zomer naar Italië om daar met hun installatie op een festival te staan, super vet natuurlijk!

En toen was daar jaar drie. Aan het einde van jaar twee moet je propedeuse gehaald hebben anders mag je niet verder met deze opleiding. Ook moet je aan het einde van jaar twee een verdieping hebben gekozen. Je kan kiezen uit MV (multimediale vormgeving), II (informatie en interactie), IS (interactie strategie) of CT (creative technology). Voor mij vielen II en IS al snel af, omdat dit mij gewoon echt niet trok. Voor mijn geval was het veel onderzoek, prototypes maken en usertests uitvoeren. Toen heb ik heel erg lang getwijfeld tussen MV of CT. Uiteindelijk heb ik toch voor CT gekozen en ik ben achteraf echt super blij met deze keuze. Ik hoorde van mensen die wel MV hadden gekozen dat het best wel zweverig was en dat leraren gewoon vaak niet kwamen opdagen en je dan voor niets naar school was gekomen of dat leraren gewoon vaak veel te laat waren, zich niet aan de tijd hielden tijdens beoordelingen. Als er iets is waar ik niet tegen kan, is het toch wel mensen die te laat zijn/zich niet aan afspraken houden. Dus MV zou daarom mij al veel irritaties hebben bezorgd. Anyway, ik koos dus voor CT. Tijdens deze verdieping hebben we games gemaakt in JavaScript, een webapplicatie gemaakt met HTML5, PHP en databases, een product gemaakt met een sensor en een website gemaakt voor mobile/tablet. Wat ik zo leuk vond aan deze verdieping is dat je echt iets maakt en leert. Ik wilde graag het programmeren beter onder de knie krijgen en kijken of ik het wel echt leuk vond. Ik vond het wel degelijk leuk, zo leuk dat ik nu zelfs stage loop op dit gebied. Het was trouwens wel te merken dat dit meer een jongens-verdieping is. Van de 35 mensen waren er maar liefs vijf meisjes. Maarja, als je hier mee verder wilt gaan, zal dat nog wel vaker het geval zijn.

Het verdiepingssemester duurde trouwens twee blokken lang.

Tijdens je verdieping moest je op zoek gaan naar een stage. Als je eerste denk je dan: ‘Wat voor stage wil ik en wat wil ik leren/doen?’ Bij mij was het antwoord al snel gevonden. Ik wilde graag beter leren programmeren en mijn kennis op dit gebied verbreden. Ik loop nu stage op een middelbare school. Waarschijnlijk denk je: ‘Hoezo dat dan?’ Nou kijk, in september gaan ze hier beginnen met tablet klassen en er zijn dus redelijk wat website die er nu grafisch niet uit zien en ook niet goed te gebruiken zijn op tablet. Dus mijn taak is om deze simpel vorm te geven en er voor te zorgen dat ze er op alle soort apparaten goed uitzien. Hallo, responsive design. Ik ben net over de helft van mijn stageperiode en ik kan zeggen dat ik nu al zo veel geleerd heb.

Tijdens de stage ga je op zoek naar een minor voor jaar vier. De opleiding bied ook een minor aan, maar deze trok mij niet zo. Het was niet wat ik wilde en ik was er niet enthousiast over. Dus dan moet je op zoeken naar een andere. Gelukkig is er een site waar heel veel minors opstaan op allerlei soorten gebieden. Al snel vond ik een leuke. Toevallig wist ik dat een meisje die nu in het vierde jaar zit, deze dit jaar gevolgd heeft. Dus ik stuurde haar een berichtje op facebook en heb haar wat vragen gesteld over de minor. Daarna was ik erg enthousiast en wist ik dat dit hem ging worden. Ik heb me afgelopen dinsdag ingeschreven en kreeg afgelopen vrijdag een mailtje dat ik ben toegelaten voor de minor. Dus vanaf september volg ik de minor ‘Scripting voor Designers’ aan de HAN in Arnhem.

Een minor duurt een half jaar. Hierna ga je afstuderen.

Wat je later kan worden, ligt dus heel erg aan welk verdiepingssemester je volgt en welke minor. Je kan echt alle kanten op. Van website designer tot campagne ontwikkelaar en van vormgever bij een tijdschrift tot het ontwerpen en ontwikkelen van games.

Je kan er dus echt van alles mee. Het is dan ook altijd moeilijk om antwoord te geven op de vraag: ‘Wat kan je dan later worden?’ Want dat ligt echt aan jezelf.

Wat ik zelf zo fijn vind aan deze opleiding is dat je van alles krijgt en echt kan kijken wat jij leuk vind. Ik ben zo’n iemand die alles leuk vind en dan niet kan kiezen. Het is dan ook fijn dat je hier de eerste twee van alles een beetje krijgt zodat je, eind jaar twee, kan kiezen waar jij verder mee wilt.

Het artikel is toch langer geworden dan ik had gedacht. Ik heb dan ook ruim een uur lang zitten typen. Maar goed, ik wilde dan ook goed uit leggen wat ik nou eigenlijk doe op school en wat ik dan later kan worden.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Laat je horen

