Film recensie: The Shining

Bron foto
Zoals jullie in dit artikel konden lezen, heb ik twee dagen geleden De Shining van Stephen King uit gelezen. Dit boek uit 1977 is in 1980 verfilmd en tot mijn grote vreugde staat deze op Netflix. Deze heb ik gisterenavond gekeken en ik wil graag met jullie mijn mening delen.

Spoiler alert!

Ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal over uit ben wat ik nou van de film vond. Hij was goed, maar leek in sommige opzichten niet op het boek. Dat vond ik erg jammer. In het boek werd ook veel meer beschreven. Vooral over de achtergrond van het gezin. Maar ook over de achtergrond van het hotel. Opzich is dat ook wel logisch, in principe heb je maar twee uur om een boek van 480 pagina’s te verfilmen. Dus je zal wel stukken weg moeten laten. Maar toch miste ik wat.

Zo werd de vader in de film neer gezet als een agressief iemand die niet veel om zijn vrouw geeft. In het boek wordt verteld waarom Jack (de vader) agressief is en begrijp je hem beter. Ook Wendy (de moeder) wordt in de film heel anders neer gezet. In de film is ze een bang iemand die niet tegen haar man in durft te gaan, terwijl dat in het boek helemaal niet het geval is. In het boek is ze juist een sterk iemand die wel tegen haar man in durft te gaan. Daarnaast is ook Danny (de zoon met ‘de shining’) anders in de film. In de film is hij een stille jongen die een betere band met zijn moeder heeft dan mijn zijn vader. In het boek is hij juist heel open en heeft hij een betere band met zijn vader.

Naast de personen waren er ook andere verschillen tussen het boek en de film. Zo ziet Danny in de film de twee vermoordde zusjes (‘Come play with us Danny. For ever and ever and ever.’), terwijl hij die in het boek niet ziet. Ook de hegdieren uit het boek zijn niet te zien in de film. In plaats van de hegdieren is in de film een doolhof van heggen gebruikt. Ik had op internet gelezen (sorry, ik ben de bron kwijt) dat ze dit gedaan hebben omdat ze de hegdieren niet konden laten bewegen door de beperkte mogelijkheden in 1980. Dat kan ik me wel voorstellen. Het heggendoolhof is dan een passende oplossing vind ik.

Wat ik wel raar vond aan de film is dat de boiler helemaal niet aan bot komt, terwijl dit in het boek toch een belangrijk onderdeel is. Jack moet in het boek eens in de zoveel uren de druk laten ontsnappen omdat deze anders oploopt. Als de druk boven, volgens mij, 280 komt, gaat het hotel in vlammen op door de te hoge druk. In de film is de boiler geen enkele keer aan bot gekomen. Het einde is dan ook anders. In het boek ontploft het hotel omdat de druk is opgelopen. Alleen Jack is dan nog in het hotel en overlijdt. In de film zit Jack achter Danny aan in het doolhof. Danny komt er weer uit maar Jack verdwaalt en bevriest in het doolhof, waar hij overlijdt. Het hotel is dan nog helemaal intact. Ik vind dit toch wel een groot verschil, want in de film zitten de geesten dus nog in het hotel en vraag je je af wat er verder met het hotel gaat gebeuren, terwijl in het boek het hotel en de geesten dus kapot zijn en je dus weet dat geesten niemand anders meer pijn kunnen doen.

Ik weet dus niet echt wat ik van de film moet vinden. Ik denk dat als ik het boek niet had gelezen, ik het een goede film zou vinden. Maar nu ga ik toch de film met het boek vergelijken en dat moet je eigenlijk niet doen. Maar toch doe je dat automatisch. Ik vind dan ook dat de film gebaseerd is op het boek. Sommige zullen zeggen dat het wel degelijk een verfilming is, maar ik vind dat niet. Er zitten toch redelijk veel verschillen tussen de film en het boek dat je ze eigenlijk niet kan vergelijken of kan zeggen dat het een verfilming is.

Ik weet dan ook niet wat ik aan zal raden, eerst het boek en dan de film of eerst de film en dan het boek. Als je eerst het boek leest, valt de film misschien een beetje tegen omdat er best veel dingen anders zijn. Maar als je eerst de film kijkt valt het boek misschien weer tegen omdat er vooral in het begin van het boek niet veel spanning zit. Terwijl dat in de film wel meteen is.

Ik moet trouwens wel nog even zeggen dat tijdens het kijken van de film mijn spanningsboog heel lang was, terwijl dat in het boek niet zo was (behalve het einde dan). Door de geluidseffecten heb je constant het gevoel dat er iets ‘engs’ gaat gebeuren. Misschien kwam dit ook omdat ik wist wat er ging gebeuren, maar ik denk dat als je het boek niet gelezen hebt, het ook zo zal zijn. Ik voelde heel de film de spanning.

Er is van deze film ook een documentaire gemaakt in 2012. Het schijnt dat er allemaal symbolen in de film zitten die in die documentaire worden uitgelegd. En je raad het al, deze staat ook op Netflix! Dus die ga ik, denk ik, dit weekend kijken.

Durf jij een horror/thriller alleen te kijken?

Laat je horen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.