Op de Plank: De Shining

Banner

Drie weken geleden begon ik aan het boek De Shining van Stephen King. Ik had al vier boeken van King in de kast staan maar heb er nog nooit een uit gelezen. De Shining wilde ik eigenlijk al heel lang lezen maar deze had ik natuurlijk net niet. Ofnouja, eigenlijk had mijn vader die niet want drie van de vier King boeken (na mijn aankoop van De Shining zijn dit er vijf) komen van zolder. Mijn vader las vroeger heel veel boeken. Want ik me nu echt niet kan voorstellen aangezien ik me niet kan herinneren dat ik hem ooit een boek heb zien lezen. Maar goed, vroeger dus blijkbaar wel en hij had drie King boeken op zolder liggen. Omdat ik ook van dat soort boeken houd, heb ik ze ‘gekregen’ en op mijn kamer gezet. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die drie nooit gelezen heb. Shame on me. Een paar jaar terug heb ik Het erbij gekocht omdat ik de film geweldig vond en ik een koopje tegenkwam op Marktplaats (hij was nog helemaal nieuw in het plastic voor maar €5 in plaats van €12,50).

Anyway, ik heb dus eindelijk De Shining gekocht en gelezen. Wil je meer weten? Lees dan verder!

01

Ik heb boek gekcocht op bol.com maar ik zag gisteren dat deze versie daar niet meer leverbaar is. (Pfoee, ik was dus net op tijd, lucky me!) Maar hij zal vast ook wel ergens anders te verkrijgen zijn.

Samenvatting:

De pas vijfjarige Danny Torrance heeft een gave: ‘het licht’, zoals de oude meneer Hallorann het noemt. In het Overlook Hotel, waar ze wonen omdat Danny’s vader er als huismeester werkt, nemen Danny’s visioenen angstaanjagende vormen aan. Hevige sneeuwstormen sluiten het hotel volledig af van de buitenwereld. Het hotel zou verlaten moeten zijn, maar wie is de dame in kamer 217 en wie zijn de gemaskerde gasten die maar met de lift op en neer blijven gaan?

Informatie:

Titel: De Shining
Auteur: Stephen King
Eerste Druk: 1977
Pagina’s: 480

Ik moest er eerst een beetje inkomen. Het heeft dan ook bijna drie weken geduurd tot dat ik het boek uit had. Ja oké, het was tussendoor ook pasen en ik was een weekendje weg maar goed. In het begin krijg je een heel goed beeld van de hoofdpersonen. Over wat ze hebben mee gemaakt en hoe ze zijn.

02

Drie dagen geleden begon ik aan bij hoofdstuk 22 die begon met een stukje uit het nummer Bad Moon Rising. Het nummer zit sindsdien heel de dag in mijn hoofd. Er leuk nummer hoor, maar ik ben hem nu wel een beetje beu. Dus mocht je een ander nummer hebben wat in je hoofd blijft hangen, wees niet bang hem met me te delen!

Anyway, ongeveer vanaf hier vond ik het boek spannend worden. Vanaf het moment dat het begint te sneeuwen, wat ongeveer hier gebeurd als ik het me goed herinner, zitten ze vast in het hotel waar ze heel de winter wonen omdat de vader daar werkt. Vooral de laatste, pak weg 8, hoofdstukken waren erg spannend. Ik wil niet spoileren, maar het hotel komt dan echt tot leven en je ziet het gewoon helemaal voor je.

Op de voorkant van het boek staat ‘Je kan het beter niet alleen lezen’ dat heb ik wel gedaan en ik moet zeggen, ik kan me voorstellen dat ze dat zeggen. Vooral aan het einde. Maar zo erg was het nou ook weer niet. ;)

In 1980 is dit boek verfilmd, en die staat op Netflix! Dus die ga ik vanavond kijken denk ik. En in 2013 is een deel twee van dit boek verschenen, die ik, denk ik, vanavond ga bestellen, want ik ben toch wel heel benieuwd hoe het afloopt met Danny.

Als je niet van horror/thrillers houdt, raad ik je dit boek niet aan. Maar als je dit geweldig vind, zou ik dit boek zeker lezen! In het begin denk je, is dit echt een thriller? Maar als je verder komt, merk je dat dit zeker het geval is.

Houd jij van thrillers/horror boeken?

2 thoughts on “Op de Plank: De Shining

Laat je horen

