Op de Plank: De man die naar Auschwitz wilde

Banner

Zoals ik jullie al in dit artikel vertelde, heb ik dit boek eind 2014 gekocht toen ik dit voorbij zag komen op Instagram. Vorige week dinsdag was ik ziek en begon ik aan dit boek.

Vorige week dinsdag was ik dus ziek. Soms is het wel eens lekker om heel de dag in bed te liggen, met een kater bijvoorbeeld, maar als ik ziek ben, wil ik toch altijd wel uit bed. Of in ieder geval iets doen en niet heel de dag voor piet snot in bed liggen. Ik besloot daarom om eindelijk aan De man die naar Auschwitz wilde te beginnen.

Samenvatting:

Denis Avey, een jonge Britse soldaat, vecht in de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika. Hij wordt krijgsgevangen genomen en komt in een werkkamp in Duitsland terecht. Hij werkt zij aan zij met joods gevangenen uit het nabijgelegen Auschwitz III. Avey is geschokt door de verhalen van de gevangenen en ziet elke dag dat er mensen niet meer terugkeren. Hij vat het gewaagde plan op om van plaats te wisselen met de Nederlander Hans. Hij trekt diens smerige gestreepte kampkleding aan en loopt tussen de andere gevangenen onder de poort met ARBEIT MACHT FREI Auschwitz III binnen, zonder te weten wat hem te wachten staat.

Informatie:

Titel: De man die naar Auschwitz wilde
Auteurs: Denis Avey met Rob Broomby
Eerste druk: April 2011
Pagina’s: 320

Dit boek was toch wat anders als ik verwacht had maar dat maakt het niet minder. Ik had verwacht dat Denis Avey langere tijd in Auschwitz had gezeten maar eigenlijk heeft hij er maar twee nachten door gebracht. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg, maar de titel en de samenvatting op de achterkant (die je hier boven kon lezen) toen toch wel vermoeden dat hij daar langer heeft gezeten.

In het begin gaat het vooral over de Tweede Wereldoorlog in Egypte en Noord-Afrika. Dit had ik ook niet verwacht omdat ik niet wist dat hier ook al sinds 1940 aan de gang was.

De laatste paar hoofdstukken vond ik ook mooi omdat ze hier beschreven hij zijn leven nu is en hoe ze zijn verhaal naar buiten hebben gebracht.

Al met al dus een mooi boek. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik deze gekocht heb en zal hem zeker nog vaker lezen.

Mocht je trouwens nog suggesties hebben voor boeken over de Tweede Wereldoorlog, brand los! Ik hoor ze graag.

Lees jij graag over geschiedenis?

Laat je horen

