My Life: Carnaval

Banner

Ik wil een nieuw thema, onderwerp, of hoe je het ook wil noemen, introduceren. Namelijk: My Life. Hierin wil ik dingen uit mijn leven met jullie delen. Zoals je aan de titel van dit artikel waarschijnlijk wel gezien hebt, gaat deze over carnaval. Ik kom uit Brabant, wat je misschien wel aan de ondertitel van mijn blog gezien hebt, en wil jullie daarom graag een kijkje geven in Brabants carnaval.

Het carnavalsseizoen begint officieel op elf november. Beter bekend als 11e van de 11e. Bij ons in het dorp wordt dit gevierd in een café (dit is ook gelijk het enigste café in het dorp). Iedereen is verkleed en zuipt alsof zijn of haar leven er van af hangt. Ik zorg dan ook elk jaar dat ik de dag hierna vrij ben en dus lekker kan uit kateren. ;)

Volgens mij wordt er in andere dorpen op 11e van de 11e de raad van elf en de prins bekend gemaakt. Maar in ons dorp is dat niet aan de orde. Ik heb me door mijn ouders laten vertellen dat dit vroeger wel was, maar dat er op een gegeven moment geen animo meer voor was. Met als gevolg dat er in 1993 géén carnaval is gevierd in ons dorp. Vanaf 1994 is er dus geen raad van elf meer in ons dorp (heel toevallig ook het jaar waarin ik geboren ben). Maar goed, genoeg geschiedenis. Na 11e van de 11e beginnen de wagenbouwers aan het bouwen van een wagen. Ik heb tot een aantal jaar terug ook mee gedaan met het bouwen van een wagen. Buiten het feit dat het ontzettend koud is in zo’n bouwschuur, is dat super gezellig. Mijn broertje zit sinds vorig jaar in een carnavalsvereniging en daar help ik af en toe met plakken en dingen op de wagen schilderen (zo heb ik vorig jaar een aantal filmposters getekend en geschilderd en mag ik dit jaar een LP tekenen en schilderen).

In januari is er dan een ‘opwarm carnavals party’. Deze was gisteren. Ik schrijf dit artikel alvast op zaterdagochtend met in gedachte dat ik deze ochtend waarschijnlijk een kater zal hebben en dus niet in staat zal zijn een nuttig artikel te schrijven. Ik kan jullie dus niet vertellen hoe het was. Maar waarschijnlijk zal het wel weer een zatte bende geweest zijn.

Een paar weken voor carnaval vind er een ‘worst naar clara tocht’ plaats. Clara is een heilige. Het verhaal is dat wanneer je voor carnaval daar worsten neer legt, het lekker weer wordt met carnaval. Bij ons gaat er een kroegentocht vooraf. Het is dus eigenlijk gewoon weer een rede om te zuipen, maar dat vind niemand erg. Deze vind vandaag plaats. Ook daarom schrijf ik dus zaterdag al dit artikel, omdat ik daar natuurlijk bij aanwezig ben.

En ja, over twee weken is het dan carnaval. Dit begint bij ons op donderdagavond met een bouwersbal. Hier kunnen de nummers voor de optocht, die op zondag plaats vind, opgehaald worden. Hierbij is natuurlijk een DJ aanwezig en zullen er heel wat biertjes, voor mij rosé biertjes, genuttigd worden.

Op vrijdag ga ik dan meestal met een lichte kater naar school. Dit jaar heb ik stage. Gelukkig is dat wel in de buurt dus kan ik iets langer in bed blijven liggen.

Vrijdag en zaterdagavond is er een DJ in hetzelfde café als waar 11e van de 11e plaats vind. Meestal worden er op deze avonden ook wel ergens eieren gebakken nadat de lichten om twee uur uit gaan in het café. Met eieren bakken bedoel ik dat je met een groep bij iemand thuis nog even lekker gaat na praten, en drinken, onder het genot van een eitje dat door de bewoner van het huis gebakken is. Er wordt dan altijd verzocht om zachtjes te doen omdat er ouders boven slapen. Maar meestal lukt dat niet.

Op zondag is dan de optocht. Sinds een aantal jaar sta ik dus aan de kant rosé biertjes te nuttigen en te kijken wat dorpsgenoten uit de kast hebben getrokken om de eerste plaats te winnen. Daarna is het weer naar het zelfde café voor de uitslag en, natuurlijk hoe kan het ook anders, nog meer rosé biertjes.

Op maandagochtend gaat een deel van ons dorp al vroeg naar een dorp hier in de buurt voor het testikelbal. Dit houd in dat je om acht uur ’s ochtends al in het café staat om bier te drinken. Ik probeer elk jaar weer te gaan maar ben nog nooit zo vroeg mijn bed uit kunnen komen. Misschien dat het dit jaar wel gaat lukken? Want ik ben vrij van stage met carnaval! Ideaal! ’s Middags is het in dat zelfde dorp de optocht. Hier hebben wij ooit een keer aan meegedaan. We moesten al zo vroeg met de wagen aanwezig zijn, dat we van te voren op de wagen maar bier zijn gaan drinken. Met als gevolg dat niemand zich maar iets van de optocht zelf kan herinneren. Zo kwam ik thuis met hooi in mijn schoenen terwijl we dat niet eens op de wagen hadden.

Dinsdagmiddag vinden de zogenoemde ‘bierspelen’ plaats en een paardenbak bij een boer op het erf. Hier worden spelletjes gedaan waarbij je bier moet drinken. Ik heb hier nog nooit aan meegedaan omdat ik bier gewoon echt niet te drinken vind. Geef mij maar een rosé biertje of je kriek.

Dinsdagavond is dan de laatste avond. Je kunt merken dat niet heel het dorp zes dagen carnaval aan kan. Het is dan ook niet zo heel druk in het café. Op deze avond wordt om twaalf uur het motto van het volgende jaar bekend gemaakt. Ze hebben er een aantal en het café moet gewoon roepen bij een motto dat ze leuk vinden. Het motto waarbij het hardst geroepen werd, is dan het motto van het volgende jaar. Deze avond loopt altijd rond half één al ten einde. Waarna er, om carnaval af te sluiten, nog ergens eieren worden gebakken.

En ja, dan zit het er weer op.

Ik luister al een aantal weken carnavals muziek om in de stemming te komen. Zo kan ik in het café ook alle liedjes mee zingen tijdens carnaval.

Dit is toch een langer artikel geworden dan dat ik dacht. Hij is ook wat anders gelopen dan gepland. Ik wilde eigenlijk carnavalshits met jullie delen maar toen kwam heel het carnavals programma er uit gerold. Ik hoop dat jullie dit leuk vonden en nu een beetje een beeld hebben van carnaval.

Vier jij carnaval of lijkt het jou wat?

3 thoughts on “My Life: Carnaval

  1. svenja 9 februari 2015 / 10:22

    Ooooh wat een heerlijk vooruitzicht! Op dit soort momenten vind ik het echt jammer dat wij in het hoge noorden geen carnaval vieren, we missen een hoop gezelligheid :(

    Like

    • laraax3 9 februari 2015 / 10:26

      Ik snap je helemaal, je mist echt een hoop gezelligheid en leuke verhalen haha.

      Like

Laat je horen

