Tech Talk: Android Lollipop

Banner

‘Uh wat, nog een blogpost?’ Ja nog eentje vandaag. Gisteren kreeg ik een systeem update op mijn Huawei P7 en dit bleek de nieuwe Android versie te zijn. Namelijk Android 5.0 Lollipop. Ik ben zo enthousiast over de nieuwe lay-out dat ik graag met jullie wil delen. Ben je ook benieuwd? Klik dan snel verder!

In dit artikel wil ik focussen op het uiterlijk en ik zal er dan ook geen technische termen in gaan gooien. Ik vroeg me af wat nou, buiten het uiterlijk, het verschil is tussen Android Kit-Kat en de nieuwe Android Lollipop dus ging ik op onderzoek op Google. Ik ben er nog niet echt achter. Ik kwam er wel achter dat ze zeggen dat de batterijduur tot 90 minuten langer is dan de vorige Android versie. Ik zit nu op nog 40% van mijn batterij en heb hem vandaag veel gebruikt dus volgens mij klopt dit wel een beetje.

Maar goed dan nu het uiterlijk waar ik het eigenlijk over wilde hebben.

Owja, nog even van te voren. De taal van mijn telefoon staat op Engels. Ik vind dit er beter uit zien. Nederlands kan soms zo lelijk zijn. Dus het zijn gewoon mijn screenshots. ;)

Nadat ik de update had geïnstalleerd, was ik zo enthousiast. Hij is zo mooi! Hij doet me ook wel een beetje denken aan een iPhone, waarvan ik het design van het besturingssysteem (iOS) wel echt mooi vind.

Home Recently Used

Links zie je mijn home scherm. De knopjes onderaan zijn van design veranderd en je kan zelf kiezen of je het rechtse knopje ook wil of niet. Deze laat de notificatiebalk naar beneden vallen en hoef je dus niet met je vinger naar de bovenkant van het scherm om dit balkje naar beneden te slepen. Super handig! Je kan trouwens ook zelf de volgorde van deze knopjes kiezen. Ook de folders zijn anders. Bij de vorige update kon je maar zestien apps in een folder plaatsen. Nu zijn dat er 36! Hij laat er alleen maar negen per keer zien máár je kan nu wel bladeren in je folder. De folder is ook doorzichtig zodat ze je achtergrond niet verpesten. Alleen wel jammer dat je nu verplicht bent een naam te geven aan je folder, dat was eerst niet.

Rechts zie je iets waar ik per ongeluk achterkwam. Ik wilde de notificatiebalk naar beneden slepen (ik moet er nog even aan wennen dat ik daar nu een apart knopje voor heb) toen ik net daar onder van boven naar beneden veegde en er dit te voorschijn kwam. Dat had ik eerst niet dus ik dacht: ‘Ow shit, wat heb ik nu weer gedaan?’ Ik heb dit dan ook nog niet gebruikt al ziet het er wel super mooi uit!

Camera Browser

Links zie het nieuwe design van de camera. De ronde knop met daar boven Photo en Video doet me wel erg denken aan de iPhone. Wat ik wel een beetje jammer vind. Als ik dit graag zou willen, had ik wel een iPhone gekocht. Waar ik wel super blij mee ben, is dat het shutter geluid nu wel handmatig uit gezet kan worden. Dit kon eerst niet omdat het in sommige landen verplicht is dit geluid aan te hebben. De makers van de Huawei P7 hadden dus bedacht dat niemand het dan uit kan zetten. Maar nu kan het dus wel. Ideaal als je een foto wil maken in bijvoorbeeld een stille bus. Dan sta je tenminste niet voor paal als er opeens een shutter geluid klinkt door de bus.

Rechts zie je de browser. Dit is de standaard browser die op mijn telefoon staat. Ik gebruik eigenlijk altijd Google Chrome, zowel op desktop als op mijn telefoon. Maar ik vind deze er toch wel erg mooi uit zien dat ik misschien toch ga overstappen naar deze browser, op mijn telefoon dan. ;)

Music World Clock

Links zie je de standaard muziek app. Ik gebruik deze eigenlijk nooit omdat ik een iPod Classic heb met 160gb. Al gebruik ik deze app wel meestal tijdens het douchen. Dan heb ik niet die stomme reclames van Spotify. Ook deze doet me weer denken aan de iPhone.

Rechts zie je de standaard klok app. Ik vind vooral dat rode stipje leuk dat de secondes aan geeft. En geef toe, ook dit ziet er toch gewoon weer super mooi uit?

Settings Running Apps

Links zie je de settings en rechts de apps die nog actief zijn. Tja wat kan ik hier nog meer over zeggen dan dat het er weer gewoon super mooi uit ziet?

Ik denk dat jullie wel kunnen raden dat ik hier echt super blij mee ben. Nogmaals, het ziet er zo mooi uit! Ik ben helemaal verliefd. Ik heb trouwens geen idee welke telefoons er deze update krijgen. Ik had niet verwacht dat ik hem zou krijgen omdat hij toch alweer bijna een jaar oud is en ik überhaupt nog nooit een systeem update heb gehad, ook niet op oude telefoons van mij (die toen natuurlijk niet oud waren maar goed jullie snappen wel wat ik bedoel).

Wil je trouwens meer weten over Android Lollipop klik dan hier.

Wat vind jij van Android Lollipop?

Laat je horen

