Top 2000: Stemlijst

Banner

Op eerste kerstdag begint sinds 1999 de Top 2000 op radio 2. Deze lijst duurt tot 31 december 24:00 uur. Bij ons thuis is dit de enige tijd in het jaar dat iedereen dezelfde muziek luistert. Wij verschillen erg van muzieksmaak namelijk, maar tijdens de Top 2000 blijkt dan altijd dat we toch ook wel overeenkomsten hebben. Ik stem al een aantal jaar op de Top 2000 dus ook dit jaar heb ik dat gedaan. Ik wil dan ook graag mijn lijstje met jullie delen. Let op, deze is niet op volgorde maar gewoon willekeurig. Bij elk nummer zal ik vermelden waarom ik hier voor gekozen heb.

Je kon 15 nummers uit een keuzelijst kiezen en daarnaast zelf nog 5 nummers toevoegen. Elk jaar is het weer moeilijk om te kiezen maar het is gelukt:

Bruce Springsteen – I’m On Fire

Dit liedje is al jaren mijn ringtone. Ik kan niet uitleggen waarom maar ik vind hem zo geweldig. Zijn lage rustige stem en dan die tekst. Echt geweldig! Alleen jammer dat het zo’n kort nummer is.

Queen – Bohemian Rhapsody

Ik denk niet dat ik dit hoef uit te leggen. Gewoon alles in een nummer. In het begin het passievol meezingen (niet dat ik kan zingen maar dat ter zijde) en dan op ongeveer drie kwart helemaal los gaan. Geweldig!

Wim Sonneveld – Het Dorp

Ik weet niet of jullie dit nummer kennen. Ik kende het in ieder geval niet totdat ze dit op de crematie van mijn oma draaide een paar jaar geleden. Als je goed naar de tekst luistert, zie je heel het liedje gewoon voor je. Zo mooi en goed beschreven.

Coldplay – Fix You

Je moet het maar gewoon luisteren dan snap je waarschijnlijk wel waarom.

Live – Overcome

Mijn moeder vind deze band helemaal geweldig. Eerst was ik er niet zo’n fan van want ik vind de zanger een enorme lefgozer, maar ik moet toegeven dit nummer is wel echt super.

Rage Against The Machine – Killing In The Name Of

In november zenden ze op Qmusic altijd de Qtop1000 uit en omdat ik van lijstjes houd, luister ik daar uiteraard naar. Dit nummer stond daar ook in en je kan hier zo lekker op los gaan. Gewoon even alles los laten en denken: ‘Fuck alles!’ Heerlijk!

Kansas – Dust In The Wind

Ook deze hoorde ik tijdens de Qtop1000 en ik vind het zo’n mooi, klein liedje dat ik hier wel op moest stemmen.

Simple Minds – Don’t You (Forget About Me)

Dit nummer ken ik al een hele lange tijd. Ik kan het niet uitleggen maar het raakt me elke keer weer. Ik weet dat deze ook in de film ‘The Breakfast Club’ zit maar deze heb ik nog nooit gezien. Ik moet hem echt even een keer checken maar het komt er steeds niet van.

Meat Loaf – You Took The Words Right Out Of My Mouth

Eigenlijk vind ik alle nummers van hun album ‘Bat Out Of Hell’ gewoon geweldig maar ik kies er dan voor om een nummer te kiezen wat in mijn ogen niet zo bekend is. Dit nummer staat uiteraard ook op mijn iPod en ik irriteer me altijd aan het super lange praat intro. Super irritant! Verder is het wel een mooi nummer hoor. ;)

Stromae – Alors On Danse

Ik ben afgelopen november naar Stromae in het Ziggo Dome geweest (jezus christus, wat was dat geweldig!) en toen had hij van dit nummer een super vette 90s mix gemaakt met stukjes uit 90s nummers, geweldig! Stromae heeft natuurlijk meer goede nummers, maar omdat ik denk dat mensen eerder op nummers stemmen die nieuwer zijn, om het zo maar even te noemen, heb ik voor ‘Alors On Danse’ gekozen. En natuurlijk ook omdat hij tijdens het concert hier toch wel een hele vette 90s mix van had gemaakt waar we helemaal op los gingen!

The Script – The Man Who Can’t Be Moved

Altijd als ik dit nummer hoor, doe ik mijn uiterste best om goed mee te zingen. Ik weet dat ik echt niet kan zingen maar toch probeer ik het elke keer weer omdat het nummer gewoon zo goed is en de tekst geweldig is.

Guns N’ Roses – Paradise City

Guns N’ Roses is gewoon vet. Punt. En daar dan weer de rede dat ik denk dat mensen op bekendere nummers stemmen, stem ik op deze. In de film ‘Rock Of Ages’ trouwens gezongen door Tom Cruise. Gelijk in de opening, dus mocht je het even willen checken dan weet je waar.

Elvis Presley – Can’t Help Falling In Love With You

Ik kan het niet ontkennen, ik ben een Elvis fan. Ik heb dan ook een bescheiden collectie (als je het een collectie kan noemen) met drie DVD’s, een 3-dubbel CD, twee dubbel CD’s en een box met 8 CD’s. En ja dan moet ik natuurlijk wel op Elvis stemmen. Omdat ik altijd op zoveel mogelijk artiesten wil stemmen, kies ik altijd maar een nummer per artiest/band. Dit jaar koos ik voor dit nummer. Gewoon omdat ik tijdens het stemmen zin had in dit nummer.

Michael Jackson – Will You Be There

Dit nummer song Jennifer Hudson (correct me if I’m wrong) tijdens de memorial voor Michael Jackson toen hij overleed. Eerlijk gezegd had ik dit nummer nog nooit eerder gehoord maar wauw, wat was het toen geweldig met een heel gospel koor er achter. Gelukkig zit in het origineel ook een koor wat het nummer toch wel echt geweldig maakt.

Red Hot Chili Peppers – Otherside

Ik heb altijd van de periodes in de muziek dat ik een bepaalde artiest/band veel luister. Tijdens het stemmen waren dat de RHCP. Ze hebben veel goede harde nummers, maar ook mooie ‘kleine’ nummers. Deze is er een van.

Dat waren mijn keuzes uit de keuzelijst. Zoals ik al zei, kon je ook nog 5 eigen keuzes aangeven. Ook dit heb ik natuurlijk gedaan.

Mr. Probz- Nothing Really Matters

Tja, geen woorden voor. Gewoon super mooi.

George Ezra – Budapest

Toen dit nummer net uit kwam, ging ik met school naar Boedapest. We hebben dan ook heel de week dit nummer gezongen in Boedapest. Ik heb er dus op gestemd omdat het voor mij veel leuke herinneringen heeft. Maar natuurlijk ook omdat het nummer gewoon geweldig mooi is. Ik ben dan eind november ook naar een concert van hem geweest. En wauw, die stem, geweldig!

Sam Smith – Stay With Me

Do I need to say more?

Imagine Dragons – Radioactive

Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier ook al weer op gestemd had. Waarschijnlijk zag ik hem ergens voorbij komen en dacht ik: ‘Owja, dat nummer is er ook nog.’ Dus zodoende.

Prince – Purple Rain

Dit is zo’n nummer waar ik elk jaar op stem. Ik kan niet uitleggen waarom, maar hij is gewoon geweldig.

Nou dat was de laatste. Wat me zo opvalt is dat ik op erg veel balleds heb gestemd terwijl ik die vroeger altijd zo saai vond ‘omdat je er niet op kon dansen’. Inmiddels weet ik wel beter. ;)

Tijdens het schrijven van dit artikel ben ik uiteraard aan het luisteren en dan komen er nummers voorbij waarvan je denkt: ‘Die is leuk! Daar moet ik volgend jaar op stemmen!’ Dan kan je volgend jaar weer stemmen en dan weet ik weer niet waar ik op moet stemmen.

Gelukkig hoef ik alleen nog maar vandaag te werken dus kan ik de laatste twee dagen non-stop luisteren en hoef ik geen enkel goed nummer te missen!

Luister jij ook de Top 2000 of geef je er helemaal niets om?

Laat je horen

